| | |

Entrevista a Dave Morris

Con motivo del artículo sobre Fabled Lands y la reseña que hemos realizado para Refugio Seguro, os presentamos también esta entrevista para la ocasión con Dave Morris, autor y creador de muchos juegos.

Entrevista con Dave Morris de Fabled Lands.

RS – Es un verdadero placer poder tener esta entrevista contigo. Un desarrollador y escritor con una carrera tan consolidada a sus espaldas ¡Gracias por dedicarnos parte de tu tiempo Dave!

DM – ¡Gracias por preguntarme!

PREGUNTAS:

RSCon tantos libros y juegos publicados ¿puedes empezar contándonos algunos apuntes sobre ti y tu carrera y el motivo por el que te has dedicado a esto? ¿Cuántos años llevas trabajando en ello?

DM – Empecé a jugar a juegos de rol en la escuela. Recién salido de la universidad publiqué un juego de rol llamado Mortal Combat con un amigo mío. A Ian Livingstone y Steve Jackson les gustó y me contrataron para trabajar en juegos de rol para Games Workshop. Luego comenzó la locura de los librojuegos y escribí mi propia serie, Golden Dragon Gamebooks, y luego diseñé Dragon Warriors, Blood Sword y Fabled Lands. He estado haciendo esto durante casi cuarenta años y todavía lo sigo haciendo; en este momento estoy trabajando en un juego de rol llamado Jewelspider que estoy financiando a través de Patreon (https://www.patreon.com/jewelspider).

RSHas colaborado con muchos autores a lo largo de tu carrera, ¿puedes hablarnos un poco de ellos?

DM – Todos son buenos amigos míos y solían jugar en nuestras sesiones regulares de juego de rol, aunque en estos días no tenemos la oportunidad ya que todos vivimos en diferentes ciudades. Oliver Johnson, quien co-creó Dragon Warriors, tiene un estilo surrealista y poético único de imaginación creativa y es autor de varias novelas de fantasía. Mark Smith tiene un excelente estilo de escritura y una sólida comprensión de los personajes y los diálogos; aún no ha escrito ninguna novela, pero debería hacerlo. Y Jamie Thomson, coautor de los libros de juego de mundo abierto de Fabled Lands, es mi socio en Fabled Lands LLP, que también posee propiedades como Dark Lord: The Early Years, que actualmente se está desarrollando como un musical. Jamie tiene un divertido y oscuro sentido del humor que será inmediatamente familiar para cualquiera que haya leído cualquiera de sus libros.

RSFabled Lands es una colección muy famosa que se publicó a mediados de los 90, cuando se dice que ya había pasado la época dorada de los gamebooks. Entonces llegó Fabled Lands, con un mundo abierto para viajar. ¿Por qué es ese formato? ¿Es la primera vez que se diseña una colección de libros con ese formato? ¿Había otros referentes o precedentes previos? ¿Fue bien recibido al publicarse?

DM – Jamie y yo habíamos estado planteando la idea de una serie de mundo abierto durante varios años. Pensamos que debería haber un término medio entre los librojuegos y los juegos de rol. La mayoría de los librojuegos son muy lineales y no es así como se desarrollan nuestros juegos de rol: preferimos mucha libertad de elección para que los jugadores elijan sus propios objetivos. Pero no fue hasta que Mary Tapissier en Pan Macmillan encargó Fabled Lands que pudimos hacer realidad esa visión.

Los antecedentes más cercanos serían el juego de mesa Tales of the Arabian Nights de Eric Goldberg y numerosos CRPG tempranos como Might & Magic. Desafortunadamente, la serie FL se lanzó justo cuando las ventas de librojuegos estaban disminuyendo, por lo que solo pudimos hacer seis de los doce planeados.

RS¿Cómo ha funcionado la publicación del número 7 tras estos largos años de espera?

DM – Creo que debe haber alentado a muchos fanáticos leales de las Tierras Legendarias ver aparecer un nuevo libro. Sin embargo, cada uno es solo más contenido geográfico. Hace que el mundo sea más grande, pero no es que no puedas jugar con solo seis libros. Todavía hay un montón de aventuras allí.

RSFabled Lands se divide en 12 libros de los cuales hay hasta la fecha 7 publicados. ¿Hay algún plan sobre futuras campañas para los números consecuentes? ¿Incluso escrito por otros autores que completen la colección?

DM – El éxito de la versión CRPG de Fabled Lands de Prime Games podría hacer que el nuevo contenido sea comercialmente viable. Paul Gresty, quien escribió el libro 7, ahora está a la mitad del libro 8 y también ha convertido mi libro Golden Dragon The Castle of Lost Souls en una búsqueda única de Fabled Lands. La parte complicada es pagar por el arte, no solo por las imágenes del interior, sino también por la portada y los mapas. La única forma que podemos encontrar para hacer eso es una campaña de Kickstarter, pero ni Jamie ni yo tenemos el tiempo o las habilidades para ejecutar una de esas.

RS Fabled Lands es enorme en cuanto a la variedad de misiones, personajes, etc… ¿Se necesitan muchos años para crear algo así? ¿De dónde viene vuestra inspiración a la hora de crear estos universos? ¿Era la primera vez que se hacía algo similar, de esa magnitud? ¿Os han comparado con otras sagas como Lobo Solitario de Joe Dever?

DM – Cada región de las Tierras Fabulosas se basa en la historia y mitos conocidos, aunque a menudo alterados considerablemente por nuestra propia imaginación. Eso parece ser bastante típico en la fantasía: Westeros supuestamente está inspirado en la Francia medieval, etc. Creo que el mejor de los libros de FL es también el que tiene la ambientación más original, The Court of Hidden Faces. Nos basamos en Bizancio y nuestras campañas de juegos de rol para eso.

RSHas escrito muchas colecciones de diferentes gamebooks, juegos de mesa, etc… Incluso hay alguna serie específica para HeroQuest. ¿Qué relación tienes con ese universo?

DM – Fui contratado por Hasbro y Transworld para escribir los libros de HeroQuest. Más tarde, Hasbro contrató a Games Workshop para rediseñar el juego de mesa y cambiaron el mundo de HeroQuest para que se pareciera más al de Warhammer. En realidad, esto significa que la geografía en el primer par de libros de juegos de HeroQuest no tiene sentido, pero nadie parece haberse dado cuenta.

Había un tipo en Hasbro que odiaba la primera novela que escribí. Hizo una lista de todas las cosas que no le gustaron y concluyó diciendo: “No veo de qué manera esto se podría publicar alguna vez”. Hice cinco o seis cambios para mantenerlo contento, lo que me tomó menos de una hora en total, y cuando le envié la novela revisada dijo, ‘Esto es genial.’ Hay una lección ahí sobre cómo se trabaja con ejecutivos en grandes corporaciones.

RSSobre el panorama actual, ¿ve que actualmente haya propuestas interesantes? ¿Crees que es un nicho de mercado o que aún tiene posibilidades después de tantos años?

DM – Hay muchos conceptos nuevos e interesantes. Si menciono Steam Highwayman y Alba, eso no quiere decir que muchos otros no sean tan buenos. Me gustaría hablar más idiomas, ya que tengo la sensación de que algunos de los libros de juegos más innovadores son de autores que no hablan inglés en estos días. Lamenté ver que Expeditionary Company no alcanzó su objetivo en Kickstarter porque realmente me gustaría jugar a ese.

RSCreaciones como Fabled Lands destacan por su creatividad y sobre todo originalidad. ¿Hay algún otro libro o colección actual que valga la pena mencionar?

DM – Solo mencionaré una serie poco conocida pero brillante llamada Duel Master que fue escrita por Jamie Thomson y Mark Smith. Estos venían en pares de libros que permitían que una persona jugara contra otra. El primero de la serie, Challenge of the Magi, fue tan bueno que lo jugué hasta que los libros se desmoronaron.

RS ¿Crees que los gamebooks siguen alguna tendencia? ¿Crees que deberían tomar un camino en alguna dirección?

DM – Me gustaría ver que los librosjuegos se separen de sus orígenes RPG de la vieja escuela. Muchas series lo han hecho, por ejemplo, Alba se parecía más a The Long Dark que a un CRPG de los años 80. También hay otras formas de manejar la interactividad. En Frankenstein, el lector no es directamente el héroe; en cambio, están dando consejos al narrador, Victor Frankenstein, quien puede o no hacer lo que sugieren. Tu relación con Víctor cambia a lo largo del libro dependiendo de cuánto confíe en tus consejos.

RSTambién has desarrollado videojuegos y cómics como Mirabilis. ¿Ha sido una experiencia agradable? ¿También es interactivo? ¿De qué trata?

DM – Mirabilis está ambientada en el día de Año Nuevo de 1901, cuando un cometa verde aparece en el cielo y la realidad y la fantasía comienzan a fusionarse. Cuanto más se acerca el cometa, más cosas imaginarias se vuelven reales, hasta que en pleno verano tienes dragones volando sobre los Alpes y sirenas chapoteando en el Mediterráneo. Luego, a medida que el cometa retrocede, la magia comienza a desaparecer y la gente tiene que adaptarse a eso.

Es un cómic regular, no interactivo, y cualquiera que esté interesado puede leer la mayor parte de la primera temporada aquí: https://mirabilis-yearofwonders.com/episodes/ Me encantó trabajar en Mirabilis y creo que es el mejor trabajo que he hecho. hecho, y fue genial trabajar con Leo Hartas en él (ilustró mi primer libro de juegos) pero desafortunadamente los editores (David Fickling Books) no tenían planes de hacer nada con él, así que no pudimos terminar el historia.

RS Como escritor de fantasía, ¿qué recomendaciones darías a los autores de hoy para afrontar el proceso creativo de un videojuego, juego de mesa, en los tiempos que corren? ¿Hay un mercado por ahí?

DM – Es muy difícil. Oliver Johnson escribió el mejor libro de toda su carrera, y creo que una de las mejores novelas de fantasía jamás escritas, y pasó más de un año buscando un editor. Realmente tienes que estar dispuesto a soportar muchos rechazos. O puede autoeditar, pero luego tendrá que trabajar mucho para publicitar tus libros.

Eso es libros. Los juegos de mesa son probablemente aún más difíciles ya que tienen el coste de producción: tablero, contadores, caja, etc. Si puedes desarrollar un videojuego, al menos la mayor parte de los ingresos vuelven a ti, pero aún requiere mucho marketing. Prime Games tuvo un gran éxito con Fabled Lands CRPG, pero no fue fácil. Primero tenían que construir una reputación sólida.

Lo que diría es que, dado el trabajo que implica, intentes hacer algo genuinamente original. Ya hay cientos de clones de Juego de tronos, El señor de los anillos, The Witcher, etc., así que busca inspiración en otras épocas y culturas.

RS¿Hay alguno de tus libros o creaciones por el que tengas especial deferencia?

DM – Mis favoritos personales, las cosas de las que estoy más orgulloso, son:

Mirabilis: año de las maravillas
Corazon de hielo
Leyenda (el escenario de Dragon Warriors, Blood Sword y Jewelspider)
Abajo entre los hombres muertos
Frankenstein para iPad
El Martillo del Sol (Vulcanverso libro 2)

RS¿Me recomiendas alguna de tus lecturas? ¿Eres un lector de librojuegos?

DM – No leo muchos librojuegos. Es demasiado mi trabajo diario para relajarme al final del día. Si alguien quiere escribir gamebooks, o novelas de fantasía, le recomiendo leer fuera del género. Pruebe War & Peace o Salammbô o Middlemarch o Bleak House o Madame Bovary o Eugénie Grandet. O no ficción como A Distant Mirror o A Short Walk in the Hindu Kush. Todo puede inspirarte.

RS ¿Cuál es tu juego de mesa favorito?

DM – Cuando tengo mucho tiempo, Dune and Gunslinger y Apocalypse (basado en The Warlord), pero ahora prefiero juegos más cortos como Condottiere, Cockroach Poker o Coup.

RS ¿Un autor de libros?

DM – Tengo varios autores a los que sigo volviendo. En los géneros de fantasía y ciencia ficción, me gustan especialmente Jack Vance, Mervyn Peake, Susanna Clarke, Arsen Darnay, Tanith Lee y Michael Moorcock.

RS ¿Qué sueles hacer en tu día a día?

DM – Si no llueve, una buena caminata por la mañana para inspirarme. Tomo un cuaderno y escribo ideas, luego por la tarde trabajo en el último libro o juego. Cuando me acerco a la fecha límite, hay menos caminatas y más tiempo en mi escritorio.

RS ¿En qué consiste tu trabajo actual?

DM – He estado trabajando con Jamie Thomson en una nueva serie de mundo abierto llamada Vulcanverse. Hay cuatro libros hasta el momento, con el quinto y último libro (Workshop of the Gods) que saldrá este año. El concepto es bastante similar a Fabled Lands, pero perdona más los errores (resucitas automáticamente cuando te matan, excepto en las misiones principales) y, a diferencia de FL, la historia llega a su final en el libro 5.

También estoy trabajando en Jewelspider, un nuevo juego de rol ambientado en el mundo de Legend, familiar para los jugadores de Blood Sword y Dragon Warriors. Tengo el sistema central bastante listo, es solo el sistema mágico lo que necesito terminar ahora.

¡¡Muchas gracias Sr. Dave Morris por atendernos en esta entrevista!!
¡¡Esperamos tus publicaciones !!

Versión Original de la entrevista:

Interview with Dave Morris from Fabled Lands

It is a real pleasure to be able to have this Interview with you. A developer and writer with such a consolidated career behind. Thank you for dedicating some of your time with us Dave.

DM – Thank you for asking me!

QUESTIONS:

R- With so many books, published games, can you start telling us some notes about yourself and your career and the reason you have dedicated yourself to this? How many years have you been working on it?

DM – I started roleplaying at school. Right out of college I published a roleplaying game called Mortal Combat with a friend of mine. Ian Livingstone and Steve Jackson liked it and hired me to work on RPGs for Games Workshop. Then the gamebook craze started up and I wrote my own series, Golden Dragon Gamebooks, and went on to design Dragon Warriors, Blood Sword and Fabled Lands. I’ve been doing this for nearly forty years now and still going – at the moment I’m working on a roleplaying game called Jewelspider which I’m funding through Patreon (https://www.patreon.com/jewelspider ).

R- You have collaborated with many authors throughout your career, can you tell us a little bit about them?

DM – They’re all good friends of mine and used to play in our regular roleplaying sessions, though we don’t get the opportunity these days as we all live in different cities. Oliver Johnson, who co-created Dragon Warriors, has a uniquely surreal and poetic style of creative imagination and is the author of several fantasy novels. Mark Smith has a fine writing style and a strong grasp of character and dialogue – he hasn’t yet written any novels but he should. And Jamie Thomson, co-author of the Fabled Lands open world gamebooks, is my partner in the Fabled Lands LLP which also owns properties such as Dark Lord: The Early Years, which is currently being developed as a stage musical. Jamie has a hilariously dark sense of humour that will be instantly familiar to anyone who has read any of his books.

R- Fabled Lands is a very famous collection that was published in the mid-1990s, when it is said, the golden age of gamebooks had already passed. Then Fabled Lands arrived, with an open world to travel around. Why is that format? Is this the first time that a collection of books with an open format was designed? Were there other previous referents or precedents? Was it well received?

DM – Jamie and I had been pitching the idea of an open world series for several years. We thought there should be a middle ground between gamebooks and roleplaying. Most gamebooks are very linear and that’s not how our roleplaying games play out – we prefer lots of freedom of choice so that the players choose their own goals. But it wasn’t until Mary Tapissier at Pan Macmillan commissioned Fabled Lands that we were able to bring that vision to life.

The nearest antecdents would be Eric Goldberg’s boardgame Tales of the Arabian Nights and numerous early CRPGs such as Might & Magic. Unfortunately the FL series was launched just as gamebook sales were tailing off, so we only got to do six of the planned twelve.

R- How has the publication of number 7 worked after these long years of waiting?

DM – I think it must have heartened many loyal fans of the Fabled Lands to see a new book appear. Each one is just more geographic content, though. It makes the world bigger, but it’s not as though you can’t play with only six books. There are still plenty of adventures there.

R- Fabled Lands is divided into 12 books of which there are up to date 7 published. Is there any plans about future campaigns for the consequent numbers? Even written by other authors who complete the collection?

DM – The success of Prime Games’ CRPG version of Fabled Lands could make new content commercially viable. Paul Gresty, who wrote book 7, is now halfway through book 8 and has also turned my Golden Dragon book The Castle of Lost Souls into a Fabled Lands one-off quest. The tricky part is paying for the artwork – not just the interior pictures but the cover and maps. The only way we can figure out to do that is a Kickstarter campaign, but neither Jamie nor I have the time or the skills to run one of those.

R- Fabled Lands is huge in terms of the variety of missions, characters, etc … Does it takes many years to create something like that? Where does your inspiration come from when creating these universes? Was it the first time that something similar was done, of that magnitude? Have you been compared with other sagas like Joe Dever´s Lone Wolf?

DM – Each region in the Fabled Lands draws on known history and myth, though often considerably altered by our own imaginations. That seems to be fairly typical in fantasy – Westeros is supposedly modelled on medieval France, and so on. I think the best of the FL books is also the one with the most original setting, The Court of Hidden Faces. We drew on Byzantium and our roleplaying campaigns for that one.

R- You have written many collections of different gamebooks, tabletop games, etc … There is even some specific series for Hero-Quest. What relationship do you have with that universe?

DM – I was hired by Hasbro and Transworld to write the HeroQuest books. Later on, Hasbro brought in Games Workshop to redesign the boardgame and they changed the HeroQuest world to be more like their Warhammer one. This actually means that the geography in the first couple of HeroQuest gamebooks makes no sense, but nobody seems to have noticed.

There was a guy at Hasbro who hated the first novel I wrote. He listed all the things he didn’t like and concluded by saying, ‘I don’t see how this will ever be publishable.’ I made five or six changes to keep him happy, taking me less than an hour in all, and when I sent him the revised novel he said, ‘This is great.’ There’s a lesson in there about working with executives at big corporations.

R- On the current panorama, do you see that there are currently interesting proposals? Do you think it is a niche market or that it still has possibilities after so many years?

DM – There are lots of interesting new concepts. If I mention Steam Highwayman and Alba that’s not to say plenty of others aren’t just as good. I wish I spoke more languages as I get the feeling some of the most innovative gamebooks are from non-English authors these days. I was sorry to see that Expeditionary Company didn’t hit its target on Kickstarter as I’d really like to play that.

R- Creations such as Fabled Lands stand out because of their creativity and above all originality. Is there any other current book or collection for you worth mention?

DM – I’ll just mention a little-known but brilliant series called Duel Master that was written by Jamie Thomson and Mark Smith. These came in pairs of books allowing one person to play against another. The first in the series, Challenge of the Magi, was so good that I played it till the books fell apart.

R- Do you think gamebooks follow any trend? Do you think they should take a path in some direction?

DM – I’d like to see gamebooks break away from their Old School RPG origins. Plenty of series have done so, for example Alba looked more like The Long Dark than a 1980s CRPG. There are other ways to handle the interactivity too. In Frankenstein, the reader is not directly the hero; instead they are giving advice to the narrator, Victor Frankenstein, who may or may not do as they suggest. Your relationship with Victor changes through the book depending on how much he trusts your advice.

R- You have also developed video games and comics as Mirabilis. Has it been a pleasant experience? Is it also interactive? What is about?

DM – Mirabilis is set on New Year’s Day in 1901 when a green comet appears in the sky and reality and fantasy start to merge. The closer the comet gets, the more that imaginary things become real, until by midsummer you have dragons flying over the Alps and mermaids splashing in the Mediterranean. Then as the comet recedes, the magic starts to go away and people have to adjust to that.

It’s a regular comic book, not interactive, and anyone who is interested can read most of the first season here: https://mirabilis-yearofwonders.com/episodes/ I loved working on Mirabilis and think it’s the best work I’ve ever done, and it was great to work with Leo Hartas on it (he illustrated my first ever gamebook) but unfortunately the publishers (David Fickling Books) didn’t have any plans to do anything with it so we weren’t able to finish the story.

R- As a fantasy writer, what recommendations would you give today’s authors to face the creative process of a videogame, board game, in current times? Is there a market out there?

DM – It’s very hard. Oliver Johnson wrote the best book of his whole career, and I think one of the best fantasy novels ever written, and he’s spent over a year looking for a publisher. You really have to be willing to put up with a lot of rejections. Or you can self-publish, but then you’ll have to do a lot of work on publicizing your books.

That’s books. Board games are probably even harder as you have the cost of production – board, counters, box, etc. If you can develop a videogame then at least most of the revenue comes back to you, but it still takes a lot of marketing. Prime Games had a big hit with the Fabled Lands CRPG but it wasn’t easy. They had to build up a strong reputation first.

What I would say is, given how much work it will be, aim to do something genuinely original. There are already hundreds of clones of Game of Thrones, Lord of the Rings, The Witcher, etc, so look to other times and cultures for inspiration.

R- Is there any of your books or creations on which you have special deference?

DM – My personal favourites, the things I’m most proud of, are:

  • Mirabilis: Year of Wonders
  • Heart of Ice
  • Legend (the setting of Dragon Warriors, Blood Sword and Jewelspider)
  • Down Among the Dead Men
  • Frankenstein for iPad
  • The Hammer of the Sun (Vulcanverse book 2)

R- Can you recommend any of your readings? Are you a gamebook reader?

DM – I don’t read many gamebooks. It’s too much my day job to be relaxing at the end of the day. If anyone wants to write gamebooks, or fantasy novels, I recommend reading way outside the genre. Try War & Peace or Salammbô or Middlemarch or Bleak House or Madame Bovary or Eugénie Grandet. Or nonfiction like A Distant Mirror or A Short Walk in the Hindu Kush. Everything can inspire you.

R- What is your favorite board game?

DM – When I have lots of time, Dune and Gunslinger and Apocalypse (based on The Warlord), but these days I prefer shorter games like Condottiere, Cockroach Poker, or Coup.

R- Is there any book author to be your favorite?

I have several authors I keep coming back to. In the fantasy/SF genres I particularly like Jack Vance, Mervyn Peake, Susanna Clarke, Arsen Darnay, Tanith Lee, and Michael Moorcock.

R- What do you usually do in your day to day routine?

DM – If it’s not raining, a good long walk in the morning to inspire me. I take a notebook and write ideas down, then in the afternoon I work on the latest book or game. When I’m getting nearer to the deadline, there are fewer walks and more time spent at my desk.

R- What is your current job about?

DM – I’ve been working with Jamie Thomson on a new open world series called Vulcanverse. There are four books so far, with the fifth and final book (Workshop of the Gods) due out this year. The concept is quite similar to Fabled Lands but more forgiving of mistakes (you get automatically resurrected when killed except on the major quests) and unlike FL the story builds to a finale in book 5.

I’m also working on Jewelspider, a new RPG set in the world of Legend familiar to players of Blood Sword and Dragon Warriors. I have the core system pretty much ready, it’s just the magic system I need to finish off now.

Thank you very much Mr. Dave Morris for attending us in this interview!!

We expect your publications !

Publicaciones Similares